Thursday, January 3, 2008

Valg i Paradis - lenge leve det norske kongehuset!

Her er det nå forberedelser til første runde i presidentvalg-sirkuset. Alle tv-stasjoner, inkludert Barne-tv, Disney-channel, Fox-news, History-Channel, Animal-Planet (ape-avdelingen), og nå ser jeg og at NRK jobber seg inn i manesjen.

Og dette vanviddet av et sirkus, som koster milliarder av kroner før Hr/Fru Presidenten i det hele tatt har fått tildelt tittelen... dette er det ønsker om å ha i Norge! jaja- lykke til! La Harald den Beste og fru Sonja få ha sitt slott, sin Kongsgård, sine kjoler og sin familie, den koster oss minimalt i forhold til hva det ville ha gjort å ha Prrrrressedent! Vikke ha det! Dessuten er det mye mye mye fredeligere! Og - ok - kronprinsessen gjorde noen krumspring som var omtrent som de jeg gjorde når jeg var på hennes alder... men har hun gjort opp for det? Jepp! Jeg synes de jobber bra, og representerer vårs vikingene veldig bra, og jeg er stolt når jeg får høre det når vi er ute og reiser!!

Jaja - jeg har sittet i baren på Daniel's i dag, og hørt på en del forskjellige politiske diskusjoner, og det er utrolig liten stemning for det som serveres av kandidater og sirkus. Vi i Norge tror at den vanlige mann i gata synes alt dette er sånn de vil ha det, men det er ikke svart/hvitt dette heller.

Jeg tar selvsagt ikke stilling til dette, jeg er gjest! Men - det er moro å høre de engasjerte røster, som de fleste fordømmer det de har, men også sliter med å velge av de valgene de har fått presentert!! Valgsystemet i USA er faktisk mye mer komplisert enn det vi har hjemme i gode gamle steinrøysa, og de valgene vi gjør er dessverre ikke så viktige for verdensfreden som den de gjør her borte!!

Heldigvis kan det se ut som alle her nå vil ha gutta og jentene sine hjem fra ustabile og kranglete utenriks-stasjoner, så får vi se hva som skjer framover!

Vi er som sagt bare gjester her i vår lille paradisiske del av USA, så vi forteller ikke hva de må gjøre, men dersom de spør, forteller vi et par sannhetens ord om hva omverdenen føler. Og - den gjevne amerikaner er flau og lei seg, men de kan ikke gjøre noe så lenge de har valgt det de trodde på den gangen de valgte.

Jaja - i et land med 300 millioner mennesker, hvor nesten bare halvparten av den stemmeberettigede befolkningen stiller ved vasen, kan demokratiet i verdens største demokrati lett gå i i vasken! Eller ... opp i sigar-røyk

- Fra Englewood for Meg - Meg.

1 comment:

TorillJ said...

Jeg har vært der over et par ganger og fulgt valg og må innrømme at det er artigestemt seg for, men naturligvis "amerikansk". Nå satser vi på Edwards siden slekta har bestemt seg for å sponse ham :)