Saturday, December 22, 2007

9 dag i Paradis - litt seriøse tanker natt til lille julaften!

Som jeg sa i går, så er folkene her nede veldig gjestfrie og fantastisk vennlige. Kveldens juleparty hos Stan the Man og Queen Joanna var utrolig hyggelig. Etter hvert var vi minst 20 til mat og drikke! Stan fikk strupekreft for flere år siden, han er nå helt frisk, men har snakkevibrator og er ikke helt enkel å forstå alltid. Men! Min kjære er jo et språk-geni, og derfor er han en av de få som virkelig kan holde en god samtale med Stan. Stan og Joanna er reise-freaks, som jeg har nevnt før, og de samler f.eks. julepynt fra sine mange reiser. Juletreet deres er derfor helt spesielt, og har kuler, figurer, småting og tang fra alle verdenshjørner. Siste kule på verket er nydelige håndlagede juletre-kuler fra Kina selvsagt. Hva vi hadde med å drikke (helt unødvendig - Stan the Man har en velfyllt bar) men, Per insisterte på et par six-packs med Tsingtau - kinesisk øl. Med en "bestått" i kinesisk måtte selvsagt Persen drikke kinesisk i dag, og Joanna fikk vertinnegaver, musematte med kinesiske tegn, og kalender fra Vålerenga!!

Frivillighet - volounteer-work
Jeg nevnte og i går at Amerikanere generelt, og Floridianere spesielt er verdensmestere i frivillig arbeide. Jeg snakker ikke da om å sørge for vafler til skolekorpset, eller samle inn sløve skøyter etter hockey-matchen. Dette er også veldig viktig selvsagt! Jeg snakker om frivillig arbeide som sørger for at medmennesker får et bedre, lettere, mettere eller mindre slitsomt liv.

Enkeltmennesket
Bill, nå 86, Naboen i 2. etasje (mannen som synes svømmebasseng inne er ok, særlig da i 2 etasjer) - har jobbet som frivillig på sykehuset i Englewood i 18 år. 18 år - hver fredag - har han vært frivillig besøksvenn, hjulpet til med det han kunne denne fredagen, og siden han er pensjonert tannlege, har han sørget for at tannhelsestellet hos pasientene har vært prioritert. Han har ikke vært borte en fredag annet enn de som var avtalt. Han hadde sin siste fredag nå før jul, da han begynner å bli blind!

Leroy (rundt 70) er bygningssjef i sameiet her på Fiddler's. Han får sikkert litt betalt i "styrehonorar" - men dette er helt minimalt. Leroy liker å være travel, så han er selvutnevnt vaktmester for alle bygningene og leilighetene (25 bygninger x 8 leiligheter) - og gjør alt - gratis! Sånn han jobbet for å få ting i orden til vi kom hit, uten at det egentlig var hans ansvar, var helt imponerende, og en stooooor juleblomst skal selvsagt leveres på hans dør.

Jeg kan fortsette å nevne slike enkeltpersoner, men stopper der, vennligheten er helt utrolig i denne lille sovebyen. Jeg tror Liv kan signere på dette, hun hadde sine bange anelser, men jeg tror hun ble gledelig overrasket når hun kom hit ned!

Pink Ladies
jobber på sykehusene, de gjør forefallende arbeide, hjelper pasientene med mer hyggelige ting, og jobber også for eksempel i resepsjoner på sykehus. Ofte kan disse ladiene være pensjonerte sykepleiere, som synes tiden blir lang når de ikke lenger får jobbe. De "tar ikke jobben fra" de som jobber betalt på sykehusene, det er alltid mangel på helsepersonell også her i USA.

Meals on Wheels
Raser rundt i nablolagene slik at mennesker som ikke greier å sørge for å lage seg næringsrik kost på egenhånd, får slik levert på døren. Motivet for denne tjenesten er å forebygge underernæring for eldre og funksjonshemmede i nabolaget, og sørge for at de faktisk kan bli boende hjemme. Besøket fra Wheel-Meal besøket er også viktig sosialt, og de kan oppdage nødsituasjoner, fange opp at en person trenger mer hjelp, eller kanskje ikke lenger er i stand til å bo alene!

Bibliotekene har også flere frivillige som sørger for at man kan ha lengre åpningstider, flere tilbud for barn og eldre,, pensjonert datamann kan lære andre pensjonister å surfe (vi har Seniorsurf, kan sikkert sammenlignes), lesekvelder, fagkvelder osv, alt fordi noen ofrer av sin fritid.

Vi i Norge synes kanskje at alle slike oppgaver bør være betalt av "samfunnet" - og det er de vel og stort sett hjemme. Men, her i Florida særlig, betaler ikke folk skatt som vi gjør, helse og pensjon er en frivillig greie (dyyyrt) mange har slike goder gjennom jobb, men langt fra alle, og det er frivillig for arbeidsgiver. I deler Florida (som vårt område) bor det utrolig mange eldre, pensjonister fra nord-statene, som flytter hit fordi det er billigere å leve her, og selvsagt... varmere! Skjønner dem godt!

Dette ble langt, men jeg ville så gjerne at dere skal vite

Nissen og studenten, studenten til venstre!
God Jul!!!

1 comment:

Liv Ofsdal said...

Siden jeg nevnes får jeg vel kommentere litt...hehe
Du har helt rett Laila (seff) jeg var nok ganske forutinntatt før vår Florida-tur i påsken - vår første over dammen. Jeg hadde nok et inntrykk av at amerikanerne er veldig overfladiske og ikke bryr seg mye om sidemannen. Noe jeg gjentatte ganger fikk høre var helt feil...
Jeg tenker da spesielt på når gubben og jeg måtte klare oss sjøl helt på egenhånd etter først å ha hatt en herlig uke i det nå innendørs svømmebassenget dere kom ned til.
Glemmer ikke følelsen når vi sto der ensomme og forlatte...på bensinstasjonen i Everglades City.
Vi skulle for første gang fylle bensin på leiebilen...men hvordan funka nå dette tru?? Ja ikke hvordan fylle bensin på bilen – men hva slags bensin?...hvordan betale?
Jeg gikk inn for å spørre om hjelp...bare det i seg sjøl var en stooor terskel...
Jeg regna med noen oppgitte blikk. Men neida! Damen i kassa kom ut og hjalp til og kunne ikke gjøre nok for oss! Da vi gikk inn for å betale spurte hun om det gikk bra, hvor vi kom fra og vi prata litt om hvor vi skulle videre.Vi plundra nok litt med verdien på myntene... så vi fikk da en grundig leksjon i de ulike valørene. Hun ønska oss god tur videre (til Key West).

Lignende eksempler kan jeg komme med flere av - men syns dette beskriver vennligheten vi møtte.

Så mitt inntrykke er absolutt at de er veldig vennlige og hjelpsomme "over there" - ihvertfall i Florida!