Thursday, July 24, 2008

19. juli - Siste dag med gjengen i buss

Dagen i dag har også vært full av opplevelser. Jeg tar det kort, fordi det har vært en lang dag. Hver dag har det vært stigning i programmet, og jeg anbefaler de som skal ta denne turen vi har tatt, start i Shanghai som vi gjorde, og dra mot Beijing!

Først var vi selvsagt på Himmelske Freds Plass, (og den Himmelske freds Dass... ) ruslet rundt og så litt på forberedelsene til OL. Gjennom porten, og inn i den Forbudte by, her var vi i drøyt 3 timer. Litt mange kinesere, men de tar liten plass, og de bor jo her, så vi tilga dem! Jeg fikk tatt et par ok bilder, jeg blir helt fasinert av tak-konstruksjonene og fargene, og av alle de små drager og dyr på de buede takene!



I den Forbudte By skal det være 9999 rom - dette fordi tallet 9 er et viktig tall for kineserne. Det er mange tusen små dyrefigurer på svingtakene, Daniel Guidemann sa hvor mange, tror det var 16-17000 jeg ... mange i hvertfall!

Vi jobbet oss gjennom flere innganger før vi kom inn til selve bolig og kontor delen der Keiseren bodde. Fasinerende. Og varmt.

Vi fikk kjøpt vann og iskrem, så jeg var fornøyd, Daniel lurte fælt på hvorfor jeg ikke ble syk, is er ikke bra for mager.

Etter en deilig lunsj på Nikko Hotell, dro vi til Sommerpalasset, eller Hagen for Ro og Harmoni, hit skal jeg tilbake – det var et fantastisk sted. Vi tok en liten båttur inn til selve parken, og ruslet rundt litt, veldig mange mennesker, dette er stedet mange kinesere drar på helgetur, og mange turister kommer selvsagt innom!

Vi telte minst 150 småbåter på vannet rundt parken, pluss selvsagt de båtene som frakter besøkende ut. Dragebåtene!

Kvelden ble en interessant opplevelse. Først et par timer relax og refresh på rommet, så var det inn i bussen til hr. Fu og til en restaurant hvor vi skulle spise Peking And…. Jeg synes vel at den anda vi får på restauranter i Norge er bedre, dette var klinete (peking-kvakk skjæres opp i akkurat 108 biter, og så skal hver bit pakkes inn i en tynn lefse sammen med agurkstrimler og bønnespirer med en soya-saus) And Orange er bedre!

Det skjedde opptil flere ulykker ved middagen, noe jeg tror skyldes at det nå mange steder er folk helt uten erfaring som jobber på turiststedene. Kelnere og servitører er unge og uerfarne mange steder, og da en vinflaske i stativ ble satt rett

bak en av våre reisedeltakere - noe han ikke visste - veivet til den og den ramla selvsagt plask i gulvet, satte kelnerdama seg på huk og dekket fjeset istedet for å rydde!

Jaja.... ikke alle har full kontroll!

Etter middag opp i andre etasje, og Peking Opera. Morsomt! VI fikk vel servert de lettere forståelige sakene, og med mindre lyd enn de vanlige. Det var både humor, masker, kostymer, akrobatikk, tradisjonell musikk og hylende kattesang! Noen hadde vel lyst til å sovne, men det fikk de ikke til!

Vi synes det var moro, og utrolig flott å se på! Kostymene var en studie i seg selv, de er håndlaget og dette er et eget håndverk som har gått i arv i generasjoner.

Tilbake på hotellet var det inn i bar-området, og Per, Bob og Pat ommøblerte hele restaurangen, så vi fikk sitte sammen rundt bord og ta en morna drink – En flott gjeng hadde vi blitt!

Hade alle, det var gøy å bli kjent med dere!

No comments: