Thursday, July 10, 2008

Hetere enn i det heteste... onsdag, 3 dagen

dette er varmt!

Vær vær vær.. (alle snakker om det, ingen gjør noe med det)
Vi har hatt planer for hver dag, som vi etterhvert har mått skrinlagt fordi det rett og slett har vært for varmt! Og - da onsdagen opprant med mer enn 36 varme grader og luftfuktighet på nær regn (fra skyfri himmel) ble vi enige om at vi skulle holde oss ved steder der det kunne være mulig med litt nedkjøling (les shoppingsteder, restauranter, barer.....)

Pearl TV-Tower og Shanghai Historical museum
Siden vi har vært i denne byen før, var det en ting vi hadde lyst til å gjøre, som er uavhengig av vær, nemlig å komme opp i TV-tårnet. Vi var til slutt 360 meter over bakken!! Sprøtt. Utrolig utsikt selvsagt, særlig til de andre skyskraperne. Det er en vanvittig arkitektur her, og noen av bygningene er faktisk skikkelig flotte ... eller... tøffe...

De sier at Shanghai er Kinas fremtid, og de har et uttrykk som heter Shanghai Speed - og det er fort fort!

Jeg legger et par utsiktsbilder nederst i dette innlegget.

Nanjing Road
er det som er "shopping-mekka" i denne millionbyen, (16 millioner ca) - og tok vi metroen dit. Metro er kult! Men - der var det Rolex (lolle) selgere over alt.. 1 Rolex 5 dollar - 2 Rolex 6 dollar osv... og vesker... Gucci nesten gratis må vite! Vi var nesten de eneste "hvittingene" vi så, og var derfor et lett mål for de lugubre pågående selgerne.

Lunsj på kinesisk!
Etter hvert fant vi oss et sted å innta lunsj, i en annen etasje over en lokal matbutikk... de hadde importert en egen dumplings-kokk fra en annen provins, og de laget disse av "thin pig skin and old hens"... vet ikke helt hva de mente, men det var godt! Og hotpot med svinekjøtt (ung gris) - nydelig mat!! Og vi er fremdeles hele og friske!

Matbutikken var en historie for seg, med hele fugler som hang til utstilling, skinker an mass, og masse rart gotteri som ungene gikk og "siklet på" - kaker er en stor ting her - jeg må smake moon-cake en dag, den er visst en spes greie!

Så vandret vi halve Shanghai ned til Old Town, varmt varmt varmt, og vi kom selvsagt litt ut på vidvanke... ok kom inn i de helt lokale fattige strøkene, der hvor folk levde halve livet på gata (men det så ut som de hadde det helt ok, maten ble laget og spist på fortauet - eller solgt.

Jeg følte meg litt som en inntrenger, det var ikke meningen at turister skulle inn i de gatene tror jeg - men det var utrolig rart å gå der, og ingen var uvennlige.

Etter hvert kom vi til Yo Gardens, men her gikk vi ikke inn, da vi skulle dit neste dag med resten av følget.

For å komme oss hjem til St. Regis igjen, tok vi først en buss... gikk av for tidlig... så tok vi enda en buss.... som gikk for langt! Langt for langt - faktisk kjempelangt for langt. Men - hyggelige kinesere forklarte og tegna, og vi ble bedt om å bli på bussen en holdeplass til, hvor det var større buss-utvalg... Vi tok taxi. Taxituren hjem (ca 15 minutter) kosta 26 gærninger... hele 20 kroner! Og han kjørte fint og flott!

Kvelden lille øl tok vi på Te-huset over gata .... helt fint, og kort vei hjem. I baren på hotellet satt det faktisk 3 norske karer og røyka sigar og prata bizniz, og borte ved pianoet satt de eneste våkne amerikanerne som hadde ankommet....

Utsikten fra 290 og 360 meter (gjennom vinduet)

1 comment:

Liv Ofsdal said...

Oi!! DET så høyt ut! Spørs om jeg hadde greid å se ut med åpne øyne der, hadde vel heller inntatt en horisontal stilling tenker jeg...hehe

Men fantastisk utsikt helt klart!