Wednesday, August 3, 2011

Beijing - fjerde dag (templer og mat, røkelse men ingen myrra)

En av de viktige tankene med våre dager i Beijing før vi skal ha 3 dager med cruise-tours, var å oppleve andre ting enn forrige gang vi var her. Og det har vi gjort til gangs! Å dra på tur sammen med Liv og Bjørn er alltid kjempekoselig  - vi liker stort sett de samme tingene, og liker den samme måten å turistifisere oss på.
 Jeg skriver mye om mat og drikke, og det er faktisk litt med hensikt. For oss er det å oppleve den lokale maten en viktig del av det å være ute og reise. Derfor sørger vi også for å ta turistmagevaksine før vi drar. Den eneste gangen jeg har blitt syk av mat mens jeg har vært på tur… det var når jeg var i Vågå i sommer… Nå er det ikke alltid like lett å finne kinesisk hv eller rv, men de finnes. Jeg har smakt flere varianter, og regner med å hilse på dem som gamle kjente når vi kommer om bord i Viking Emerald om noen dager. Men- tilbake til Beijing dag 4.

Dagens tema var – i tillegg til mat – templer. Først snakket vi om å dra til Himmelens tempel – men ble enige om at varmen er så ekstrem, at vi ville ha blitt utslitt før vi kom fram. Så vi valgte et par andre, og mindre, templer. Lama og Konfutsius.  Drosjemannen tok oss trygt og godt frem de ca 4 kilometerne (ca 24 RMB) –og satte oss av rett i smørøyet slik at vi kunne velge høyre eller venstre først. Vi valgte høyre.
Vi valgte tempelet til høyre først....
Det å komme inn i et tempel, være seg et tibetansk eller kinesisk (det vi var i var tibetansk – heter jo Lama).  Yonghetempelet – Fredens og harmoniens tempel – ble omgjort i 1744 fra en bolig/residens til et lamaistisk tempel. Dette tempelet er det største i sitt slag utenfor Tibet, og skal være det best restaurerte av de gamle templene i Beijing. Det er en mengde vakre buddhafigurer, vi skal egentlig ikke ta bilder av buddhaene (jeg var slem og tok et par, men prøvde å unngå de som satt foran og ba, selv om det ikke er derfor man ikke skal ta bilder, men av respekt for selve buddha-figurene). Den høyeste buddhafiguren er laget av et helt trestykke, stammen 26 meter høy, av disse 26 er åtte meter  under gulvnivået. Høydens tverrsum er åtte (kinesisk lykketall). Statuen var en gave fra den syvende Dalai Lama til Qianlong-keiseren. Over alt brant buddhistene røkelse og ba, det er en helt spesiell stemning å gå rundt i disse templene. Utrolig nok overlevde dette tempelet Kulturrevolusjonen. Vi traff flere av de vi skal på båttur sammen med, og tror vi kommer til å få en fin tur på Yangtze om noen dager!

Vakre tradisjonelle bygninger i templene.

Heite berter på trappa ... blide og svette!

Etter at vi hadde begått Lama-tempelet ruslet vi sakte (det er  v a r m t   her) over til det andre tempelet, som er bygget til minne om filosofen Konfusius. Tempelet inneholder også skolebygninger, og den ene bygningen ble benyttet til de keilserlige embedsmanns-eksamener. Vi ruslet rundt i den vakre tempelhagen. En vollgrav rundt en av bygningene inneholdt vakre vannliljer og en annen plante vi syntes lignet på valmue… og milliarder av små små fisk som ligner karper. De spiste papir…Du kan lese mer om Konfucius hos wikipedia.
Konfucius og meg... meg foran :D
 Vi ruslet gjennom tempelhagene, det er så inderlig vakkert. Og hos Konfucius var det nesten ikke folk, så der rådet freden og vakkerheten! Herlig sier nå bare jeg!


Etter alle templer og røkelse uten myrra, var det klart for lunsj, og vi fant et hull i veggen som serverte mange deilige retter, og iskald øl! All maten var suverent god, både oksekjøtt stekt på tradisjonell husmannskostvis med løk og en deilig soya-basert saus, ris i mengder og selvsagt vegetariske side-retter. Alt smakte supergodt.       
Studenten hjelper oss med bestillingene....
Etter at vi kom tilbake på hotellet, tatt ettermiddagens høyst nødvendige lur, litt forfriskende dusj, en spasertur i nabolaget som endte på fortausrestauranten til TGIF for en liten ettermiddagsvin, gikk Liv og jeg tilbake til hotellet og ble dullet litt med. Det er alltid deilig å få stelt litt negler. Og det er første gang jeg har fått gjort det liggende i en seng…..
Dette var faktisk ikke så galt nei.. (Foto: Liv)
Når vi så hadde fått på oss pen-fingrene, ruslet vi tilbake til gutta boys, og inntok restauranten The Steamer, hvor vi nesten tok livet av servitørene, vi bestilte 9 forskjellige retter pluss ris, ba om både servietter og serveringsskje, og alle fikk i seg maten med pinner denne gangen også!
Øverst - tofu med grønne saker, til venstre svinekjøtt-boller og nederst hofteholdere med digg og nudler rundt.
Gratinerte kamskjell - med hvitløk og kinesiske rariteter - jummi!
En stabel deilige sprø asparges - garlig steamed!
Atter en deilig dag, og i morra er det full rulle fra morgen til kveld, da er det første dag med Viking-folket! Spennende å møte gruppa, og se hvordan vår reiseleder James Guo er!


1 comment:

Marianne said...

Jeg er jo med helt inn i templene jeg, Laila. Herlig beskrivelse - jeg kjenner duften av røkelse. Når det gjelder mat så må jeg kanskje ta noe forebyggende før jeg leser din matutforskning, spennende!