Sunday, August 7, 2011

Beijing - sjuende dag - hutonger og sykkeldrosjer i kø...

Siste dagen i Beijing opprant med litt snillere varme. Dagens utflukt er en av de jeg har gledet meg til, nemlig en rundtur inne i en tradisjonell Hutong. Dette er et kvartal med trange gater og smug, hvor mange familer bor sammen og deler kjøkken og toalett. (Toalettene lukter på lang avstand, - helt forferdelig…) glad jeg ikke måtte benytte meg av dem!
Her er vi på sykkeldrosjetur i Hutongen.

Gubbemennene våre ble også fraktet standsmessig...
Med sykkeldrosje ble vi kjørt rundt, og jeg synes litt synd på vår mann – som måtte tråkke Liv og meg rundt. Han gjorde en framifrå jobb. Vi ble så invitert inn i en av boligene, ikke akkurat noe slott, nei. De hadde faktisk en liten gresshoppe som kjeledegge i et pittelite rosa bur, og en liten trost i et annet bur. De er rare disse kineserne…..
buret var 15 cm bredt... inni bodde en
liten gresshoppe som laget
et voldsomt leven!

Etter Hutongen bar det til en silketeppefabrikk, Beijing fabrikk nr. 1 – de lager noen utrolige tepper, og de hadde noen utrolige priser.  Vi har faktisk et ekte håndknytta silketeppe hjemme, men det er ikke kjøpt i Kina, bare laget der.
her ble det knyti knuter over en lav sko...

Fra fabrikken bar det så til flyplassen, og for å være effektive fikk vi box-lunsj. Vannet var godt… de har ikke helt dreisen på ”sandwicher” her i Kina. (Men de er rå på ris og grønne saker).
Å reise i gruppe er av og til litt pes, men man venner seg til det. En stor fordel: de veier all bagasjen samlet, slik at vi ikke trenger  å stresse med vekta på de innenlandske flyene.  Noen har jo litt færre kilo enn oss! Kufjertene satte vi ut på morgenen før fruekost, James har nemlig lovet at vi ikke skal håndtere dem selv annet enn ut av døren på rommet.  Og – James han har holdt løftet. På flyplassen sjekket James  hele gruppa (36 personer), og flyet var vakkert nytt og rent. Lett turbulens men ellers var vi ganske i rute.  Vi ble til og med servert varm mat på en flytur som varte i 1 time og 15 minutter! Og gratis øl. Imponerende!

I Xi’an fikk vi så en liten konvolutt hver med hotellnøkkel, og kufjert-tags. Det eneste vi måtte gjøre med kufjertene var å sette på lappene som hadde hotellrom-nummeret. Utrolig effektivt og behagelig. Bussturen inn til Xi’an med  lokal guide Dana gikk helt greit. Dana var søt og hadde en
søt latter, engelsken var godkjent, og hun var faktisk morsom!

Hotellrommet vårt var en historie i seg selv. Kjøkken og 2 store rom! Eget soverom, et stort rom med salong og spisebord og skrivebord. Gratis trådløst nett er en selvfølge, og nå når vi har fått installert en VPN, kan vi logge på både blogg og Facebook også! Vi rakk en dusj og litt avslapping før vi skulle ut til middag.
Stue..
Krok med spisebord...
soverom med diiiiger seng..

Dana ble også med oss på kvelden til middag og et fantastisk keiserlig show. Dette showet kan ikke beskrives. Musikken er selvsagt tradisjonell kinesisk.. nydelige fløyter og strengeinstrumenter. Sang og dans. Og for noen kostymer! Helt fantastisk. Avslutningen med keiseren og hans kjære var storslagen, særlig når det kom en mann løpende ned (han hadde ikke noe med showet å gjøre) – med en stooooor blomsterbukett i favnen. Han hoppet opp på scenen, knelte foran keiserinnen og fridde!!! (Hun sa ja). Arti!

Maten var en opplevelse i seg selv, nydelig kinesisk festmat, men servert ”western style” – hver rett kom servert etter hverandre, ikke alt på en gang.

Bussturen tilbake til hotellet var en egen opplevelse, nydelig opplyst bymur (ikke så veldig gammel, den gamle bymuren ble revet) og flotte bygg både lave tradisjonelle kinesiske og nye litt høye. Fort i seng når vi kom på hotellet – vi måtte opp og henge opp sola dagen etter!

Ingen bilder fra kveldens seanse, men regner med at Liv har noen derfra etter hvert (de hadde med godt kamera)