Tuesday, August 9, 2011

Nedover elven en jolle gled.... Pagodaer og varme damer!

Neste stopp på veien nedover Yangze mot Nanjing er Shibaozhai Pagoda. Før vi ankom kaien, var det lunsj og foredrag om Kinas historie. Vi ar vel hørt det meste før, men å høre ting en gang til gjør kanskje at man husker det? Etter historieforedraget var det lynkurs i kinesisk, men vi kunne alt fra før….

Etter at vi hadde klappet til kai, ruslet vi i land hvor vi trodde vi skulle møte James. Oppe i den lille byen, var det bærere (kvinnelige) og vi tenkte at det kunne være kult – det er supermegavarmt og fuktig. Jeg prøvde å sette meg i stolen, men den var så vond å sitte i at jeg måtte gå ut av den igjen. Dette var et veldig dårlig sjakktrekk, bæredamen hang på oss som en klegg, og ble veldig pesete. Vi valgte å gå tilbake mot båten, det ble for mye styr. Per og Bjørn ble med og gikk til Pagodaen, mens Liv og jeg gikk om bord, nøt aircondisjonert luft og et internett som virket! 

Før middag ble vi sittende og snakke med Iowa, cruise-direktøren. Han er fra Beijing, engelsken hans er veldig god, og han snakker norsk! Det vil si – han snakket mye bedre norsk forrige gang vi møtte ham for 3 år siden, han hadde ikke snakket noe særlig norsk etter sist gang han snakket med oss. Iowa har en venn i Halden som han har besøkt mange ganger, og denne vennen har også vært her i Kina mange ganger og besøkt Iowa. 

Siden vi ble sittende å prate med Iowa var vi en halvtime for sent til middag…. Og fikk ikke bord alle fire sammen. Så Liv og jeg plasserte oss ved et bord, og gubbemennene våre på et annet. Ved bordet vårt var det en dame som satt og søyt og klaga i en time. Til slutt måtte jeg bare spørre om det ikke var noe hun syntes var ok eller hyggelig om bord. Da holdt hun munn, og de andre som satt ved bordet fortalte hvor fornøyde de var. Og det var jo godt å høre. For vi er jo kjempefornøyd med alt. Vi sliter litt med lufteanlegget på hybelen, men vi får se hva som skjer. 


No comments: