Monday, August 8, 2011

Endelig på jolla - Century Emerald, første stopp Fengdu!

Middagen i går var deilig, og Per fikk kake.  Det var veldig hyggelig, men kaka var ikke noe god… I Kina er 60 års dagen den viktigste av alle fødselsdager. Dette fordi det er første gangen et rundt tall kommer i året for ”dyreåret” man er født i. Per er hare (rabbit) – og i år er det harens år. Så han har fått gave av meg, tradisjonelt signaturstempel med navnet sitt, Per, på kinesisk og norsk, laget i jade (sikkert ikke den mest verdifulle) – med hare på. Hele herligheten kom på 120 RMB….

Dette bildet er tatt i 2011 - høyhuyset på toppen av trappa ver ikke der i 2008
Dette bildet er tatt i 2008 - uten høyhuset - og andre hus på byggestadiet.
Det var 3 trappe-etasjer lenger å gå i 2008.


Anløpet i dag Fengdu. Vi har vært her før, men det har skjedd utrolig mye. Bildet jeg tok for 3 år siden passer ikke i det hele tatt. Vannstanden sørget for at vi fikk bare 167 trappetrinn å gå opp til platået hvor alle gateselgerne ventet på oss. Jeg kjøpte en vifte (hadde selvsagt lagt igjen den forrige på hybelen), jeg begynner å bli rå på pruting! Mannen skulle ha 45 RMB – noe jeg sa ”to much to much” – jeg sa 10 RMB – han sa OK. Så da ble det vifte på meg.  Vi kunne velge mellom en tur inn i byen, eller til en grotte som skulle være vakker og litt kjølig. Og 800 trappetrinn… opp og ned. Vi tok grotten, siden vi har vært i byen før. Og det angrer vi ikke på. Selv om det var mye trapper, opp og ned, innover og innover, så var det nydelige formasjoner å se. Stalagmitter og titter, hvit jade, fossefall… alt var bare vakkert! Det var tilrettelagt slik at vi kunne gå trygt, lyssatt uten å ødelegge følelsen av å være i en grotte. Fantastisk å se!

Bare Liv kunne stå rett her....
Fantastiske formasjoner i grotten...

Da vi kom ut av grotten fant vi en liten sjappe som solgte vann og brus. Og øl. De skulle ha 50 RMB for en boks! Jeg sa bare ”to much to much” og prisen gikk ned. Vi fikk 4 stk for 40 RMB.  Jeg begynner  å bli flink til å forhandle priser! Det var en liten butikk der og som solgte ræl, og jeg fant noen søte kinesiske ”drakter” til å ha på vinflaskene.  Jeg fikk tre for prisen av 1, og var veldig fornøyd med det.

Middagen var ”family style chinese” det vil si Lazy Susan. Forrettene var ikke akkurat så veldig bra, men resten var kjempedeilig. Kvelden ble hyggelig, vi har kjøpt ”all inclusive”  så servitørene sørger for å holde vinglassene fulle til en hver tid. Og glassene er store!

Forrige gang vi var i Fengdu blogget jeg slik.  Da var vi ikke i Jade-Grotten, men i selve byen. Arti å gjøre noe annet, og Liv og Bjørn syntes det var ok å være grotte-luskere for en dag.




No comments: